DOLAR
33,0541
EURO
36,0075
ALTIN
2.560,64
BIST
11.156,20
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Hafif Yağmurlu
31°C
İstanbul
31°C
Hafif Yağmurlu
Salı Parçalı Bulutlu
31°C
Çarşamba Parçalı Bulutlu
31°C
Perşembe Yağmurlu
28°C
Cuma Yağmurlu
27°C

Hip Hop ve Tarihçesi

Hip Hop ve Tarihçesi
  • Hip Hop Müziği ve Tarihçesi

1970’lerin başında Amerika’daki Afro-amerikalıların kendi dertlerinden, kimlik çatışmalarından biraz da olsa uzaklaşmak için ortaya çıkardıkları bir uğraş denebilir. Uğraş dedik çünkü hip hop tek bir alan ile sınırlı kalmıyor. Hip hop adı altında genellikle Graffiti ve Rap yapıldı yıllarca . Ama DJ’lik, Graffiti, Break Dance ve Rap adında 4 ana daldan oluşur. İlk çıktığından bu yana hip hop birçok değişime uğradı ve çok evrildi çünkü zaman ve olaylar zinciri buna yol açıyordu her şey değişiyor gelişiyor yerinde durmuyordu. Fakat değişmeyen tek şey hip hop’ın günden güne dilden dile ve kulaktan kulağa yayılmasıydı. Buna somut bir örnek olarak Eminem’in Başrolünde oynadığı 8 mil (2002) filmi çoğu genci bu yola sürüklemiştir ona benzer olarak Tupac Resurrection (2003) filmi de Rap Efsanesi Tupacın gizem dolu ölümünü konu alan filmdir. Notorious (2009) filmi ise; West coast*  East coast* çatışmasını konu alır ki bu film hip hop kültürü adına çok zengin bir bilgi kaynağı olarak karşımıza çıkar. Yukarıda da bahsettiğimiz hip hop 4 ana daldan oluşur . Haydi bunlara başlayalım.

DJ

Rap ve Graffiti’den çok sonra ortaya çıksa da son zamanlarda ün kazanması pek zaman almamıştır. Daha çok müziğin altyapısı ile ilgilenen DJ’likte beat denen müziğin şarkının gidişatını ve sözlerini yönetmesidir. Sözler genellikle beat müziği dinlenerek yazılır. Bu yüzden beat ruhsal durumu da ve dolaylı yönden sözleri de etkilemektedir.

GRAFFİTİ

Duvarlara, trenlere veya boş bir alana sprey boyalarla adeta sanat yapmak , kültürü yaymak veya içindekileri dökmek. Adına ne derseniz deyin ama Graffiti’nin verdiği hazzı tartışmaya gerek yok. Graffiti yaparken arkanızı kollayın çünkü polisler her an sizi yaka paça edebilir. 😉

60’ların sonlarına doğru ortaya çıkmıştır.

BREAK DANCE

1970’lerin sonuna doğru New York’un Bronx Mahallesinde gençlerin kendi aralarında eğlenirken ortaya çıkardığı free dans türüdür. Buna sokak dansı da denmektedir. Çok hızlı bir şekilde yayılmaya başlayan break dance bir süre sonra dünyanın her yerinde bariz bir şekilde bilinir duruma gelmişti. Dans yapmaya başlayan kişiler genellikle önce bir çember oluşturur ve sırası gelen kişi çemberin içine geçerek el kol hareketleri ,sırt üstü ve kafa üstü dönmeleri şeklinde devam eder. Aslında buna bir meydan okuma da denebilir diğer arkadaşları küçümseme ve alaycı hareketler de dansın içinde bulunabilir. Türkiye’de ise bu dans türü 1983 yılından itibaren kendini göstermeye başlamıştır ve yayılmasını tıpkı rap müzikte olduğu gibi Almanya’dan gelen bir grup sağlamıştır. Ondan sonra İstanbul ,Bursa ve Ankara başta olmak üzere Anadolu’nun bazı kesimlerinde yayılmaya devam etti. Ayrıca iki break dance grubunun “Kıyamet Günü” adını verdikleri bir partide break dance adeta tüm Türkiye’de herkesin dilinde dolaşmaya başladı.

RAP

İşte serimizin en geniş ,en dile peselenk,en yaygın en çok evrilmiş ,en çok kavga vermiş ve en çok gündem olmuş kısmı Rap müzik. Hadi başlayalım , 1970’lerin başında Amerikanın gettosunda yaşayan afroamerikalılar ve bazı yerlilerin kafiyeli ve sokak dili ile ritmik bir şekilde acapella* yapmaları ile başlar bu hikaye. Rap kelimesi Rhytm and Poem (Ritim ve şiir) kelimelerinin birleşiminden oluşur. Kimisine göre ise “Rhytmic African Poetry “( Ritmik Afrika şiiri) denir. Ve o günden bu güne çok fazla değişime uğramıştır ama değişmeyen tek şey Rap’in verdiği mücadele. Sebebi ise bazı kesimlerin Rap’ı sanat olarak kabul etmemesi. Oysa bu müzik türü sözlerin bir tempoya uyması ve bir ritim tutturması şeklinde olur. Yani sanat olarak kabul edilmemesi için bir sebep yok,sadece Rap müzik de zamanında Afroamerikalıların gördüğü muameleye benzer bir muamele gördü yıllarca. Ama bu olay Rap’in daha da yayılmasını sağlamıştı. Artık onu savunanlar ve uğruna savaş verenler olmuştu.Türkiye’de ise Rap müzik Fuat Ergin, İslamic Force ve BoeB ve Cartel sayesinde tanınmış Ceza ise bir çok çocuğa ilham olmuştur. Ve bu yolda Fuat Ergin çok uğraş vermiştir. Türkiye’de Rap dinleyicilerine göre “Fuat okulu ” Vardır. Bu deyim Fuat Ergin’in yetiştirdiği mc’lerin Fuat’ı öğretmen olarak görmesidir. Bunlardan bazıları; Patron, Karaçalı,Hayki,Joker,Allame,Da poet, Kezzo,Dipnot,Şanışer ve Saian Sakulta Salkım’dır. Türkiye’de Rap müzik 2000’lerin başında adeta zirveyi gördü. Rap oluşumları, Dissler, Redissler, iddialı düetler, Efsane albümler derken Rap müzik altın çağlarını o zamanlarda yaşadı. Bir çok gencin giyim tarzını etkiledi ve gençler sokak başlarında acapella yapmaya başladı. Düzenlenen freestyle* yarışmaları gençlerin ilgi odağıydı. Tabi ki rapper adayları burada kendini kanıtlama fırsatı buldu ve rapçiler de burada kendini daha fazla geliştirdiler. Günümüzde Rap müziği birkaç kola ayrılmış durumdadır. Bunlardan bazıları; Gangsta Rap, Low bap, Merenrap , West coast Rap, Old school rap , Freestyle Rap, Hardcore rap ve Trap dir. Türkiye’de Rap müziğinin çabuk kabul görmesinin sebeplerinden biri Türk gelenek,görenek ve adetlerine benzerlikler göstermesidir. Eski Türk adetlerinden olan aşık atışmaları buna örnek olarak gösterilebilir. Ayrıca Bazı Türk mc’lerin* eserinde Türk Edebiyatı’ndan izler görmek çok mümkündür. Saian Sakulta Salkım, Raziel Nisroc ve Sagopa Kajmer bunlardan bazılarıdır.

AYRICA Rap müzikten bahsetmişken Saian’dan bahsetmemek olmazdı. 1983 Mersin doğumlu olan Saian (Güney Erkurt) küçük yaşlarda Fuat Ergin’den etkilenir ve kardeşi Patron (Ege Erkurt) ile rap yapmaya başlar. İstanbul’a üniveriste okumaya giden Saian burada müzikle daha fazla ilgilenmeye başlar ve amatör kayıtlar alır. Edebiyat ile arası iyi olan mc’nin eserlerinde Ece Ayhan, Cemal Süreya, İsmet Özel ve Ah Muhsin Ünlü gibi sanat adamlarının izlerine rastlanır. Genellikle sert ve kapalı bir anlatım takınır. Türkiye’deki az ama kemik kitlesi onu yıllardır dinlemeye devam etmektedir. Saian’ın rapı ara ara bıraktığı dönemler olmuştur. Şu anda Yalova’da halihazırda Gemi Mühendisliğine devam etmektedir. Ona değinmemizin sebebine gelirsek eğer, aktif olduğu dönemlerde her zaman diğerlerinden farklı bir tarzı olan kalemin gerek arabesk dilde gerek battle tarzda gerekse protest tarzda çok büyük işlere imza atmıştır. Bu özelliği onu diğerlerinden farklı kılar.

Ülkemizde çıktıkları dönemde çok fazla ilgi gören bazı albümler;

    • Ceza – Suspus (2015)
    • Sansar Salvo – Ağır Roman (2008)
    • Fuat Ergin – Hassickdir || (1999)
    • Saian v Karaçalı – Battle Royal (2009)
    • Motive -Romantik (2023)
    • Sagopa Kajmer – Kötü İnsanları Tanıma senesi (2007)
    • Da Poet – Poetika (2011)
    • Ceza – Medcezir (2003)
    • Sagopa Kajmer – Bir Pesimistin Gözyaşları (2004)
    • Ethel – Müptezhel (2017)

Çıktıkları dönemde bazı beğenilen düetler;

    • Ceza v sagopa v sahtiyan v Fuat Ergin -Bu ne Cüret
    • Heja v Sansar – Anlat
    • Ceza v sagopa – neyim var ki
    • Patron v Karaçalı v hayki v Da Poet – Organistza
    • Pusat v Beta Berk Bayındır – Seda Saian
    • Farazi v Kayra – Hayalet Islığı
    • Da Poet v Raziel – Susma

Bkz.

West coast: Batı Yakası ve bu yakanın özellikle yaptığı,savunduğu müzik türü.

East coast: Doğu Yakası tarafı müziği. West Coast’a tepki bir müzik türüdür.

acapella: Arkaplanda müzik olmadan veya beat olmadan sadece sözlerle ritim tutturma.

Freestyle: Kişilerin karşılıklı arkada sabit bir beat ile laf atışması. Genellikle iki kişi arasında yapılır ve kazananı seyirciler belirler.

Mc: “Mikrofon control” veya “master of ceremony” anlamları için kullanılır. Genellikle usta sanatçılara denir.

 

https://perexpteamworks.com/author/ozan-demir/

 

 

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.