Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
18°C
İstanbul
18°C
Parçalı Bulutlu
Cuma Yağmurlu
18°C
Cumartesi Parçalı Bulutlu
9°C
Pazar Çok Bulutlu
10°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
10°C

OBJEKTİF & OTANTİK

OBJEKTİF & OTANTİK
6 Nisan 2023 22:57
610
A+
A-

UMARIM

BİR GÜN

‘OTANTİK(GERÇEK-DOĞRU-GÜVENİLİR-ÖZGÜN) SEVGİ’NİN

NE OLDUĞUNU BİLMEYEN

HIRSLI KADINLAR VE ERKEKLER

YANLIŞLARINI GÖRÜR VE DÖNERLER!

YİNE UMARIM

‘SORUNSAL-SAKINCALI’ OLAN

ŞU ‘SAVAŞ-MÜCADELE-REKABET(-YARIŞ)’TEN VAZGEÇEREK

‘OBJEKTİF & OTANTİK’

OLARAK

‘EN ZOR VE EN ACI VERİCİ’

OLSA DA

‘KENDİLERİYLE YÜZLEŞME-HESAPLAŞMA’YA CESARET EDERLER! DEĞİLSE ZATEN DÜNYA İNSANLIĞI

‘HIRS-SAVAŞ-MÜCADELE-REKABET’ ZİHNİYETLİ

KÖTÜCÜL;

KARANLIĞIN KALLEŞ BEKÇİLERİNİN EGEMENLİĞİ ALTINDA

İNİM İNİM İNLİYOR!

“Hırslı kadınlar ve erkekler sevginin ne olduğunu bilmezler

Ve biz hırslı insanların egemenliğindeyiz…”(1)

(Juddi Krishnamurti)

Sosyal Medya; facebook’tan bir arkadaşım(Emine Çekmez), kadim gönül dostum Sare Çankaya’nın bir paylaşımına düştüğü notu(yorumu)nda şöyle der: “Hırs bana yakın duran bir duygu… Varolma biçimi gibi, mücadele demek; seviyorum mücadeleci insanları…”(2)

Âcizane size; “hırs” yerine, “azim” ve dahası, kökü “cedel”den gelen “mücadele” yerine de, “cehd & sa’y-ü gayret”i öneririm.

Zira “hırs ve mücadele” kavramı, “akıl operatörü(işletici-sürücüsü)nden ‘sepere’(*) olamamış (ayrışamamış-müstakilleşeme-miş) dominant(başat-baskın) ego(benlik) tandanslı(eğilimli)-endeksli” iken, “azim ve cehd & sa’y-ü gayret” kavramı ise “otantik sevgi & akıl tandanslı-endeksli”dir.

(*)[“Seperasyon(séparation)” ve/veya “sepere” olmanın anlamı; “ayırma-ayrılma-ayrışma; müstakilleşme(öz-gürleşme)” demektir. “Sepere(séparé-separate)” olmanın anlamı da; “ayırmak-ayrılmak-ayrıştırmak-ayrışmak-ayrı; müstakil, öz-gür olma”… Unutmayınız; akıl ve ego operatör’ü birbirinden ayrışmazsa yani “seperasyon” geçirmez; “US(-AKIL)”, “EGO(BENLİK)”ten ayrılmazsa benlik, akıl-us rehberliğinden yararlanamaz!]

Emine Çekmez: “Söylediklerinize katılmamak mümkün değil; dikkatli, yerinde ve doğru, çok güzel ifade ediyorsunuz. Ama affınıza sığınarak ben tüm anlatımınıza hırslı olmayı ekleyeceğim. Bana olumsuz gelmiyor hırslı olmak, hatta kişi için yıpratıcı olsa bile azim, çalışma ve disiplinin ateşleyicisi diye düşünüyorum.”

Zeki Coşkunsu: “Öncelikle yorumuma katıldığınız için teşekkürler… Ben yine de ‘hırs’ yerine, ‘azim’ diyorum. Hırs -bir takım çıkarlar sağlasa da- bünyesinde gerçekten ‘olumsuzluk’ barındırır. Ama ‘azim’ öyle değil…! ‘Azim-çalışma ve disiplin’i hırs ateşler ateşlemesine de, kendine(sahibine) çok zarar verir. Oysa bunun yerine, -içinde zarar barındırmayan- bir başka ‘ateşleyici-hızlandırıcı(-katalizör)’yı öneriyorum; o da ‘otantik sevgi & akıl ateşleyicisi-hızlandırıcısı(katalizörü)’…! İşte bu ateşleyici ‘azim’le de uyumludur; ‘hırs’la değil…!”

Genelde yaygın, ama bana göre yanlış kullanımıyla “insanın en zor ve en acı verici savaşı, kendisiyle olan savaşıdır!” denilir.

Her ne kadar “insanın kendisiyle savaşı” şeklinde yaygın bir biçimde dillendirilse de buna, “savaş(kıtal)”, “mücadele(cedelleşme)” ya da, “kompetisyon”, yani bir “rekâbet-yarış” demek yerine, “kendisiyle yüzleşmesi-hesaplaşması; kendisini objektif(nesnel) & otantikçe sorgulaması” vb. tür ifadelendirme çok daha uygun ve yakışık alır.

Zira buna karşın ve “hırs”ın yanı sıra her “üç kelime-kavram [savaş-mücadele-rekâbet(-yarış)]” da, “sorunsal-sakıncalı” olup “akıl operatörü(işletici-sürücüsü)nün ‘ego opreratörü’nden ‘sepere’ olamadığı, yani ‘ayrışmadığı-müstakilleşmediği’ dominant(başat-baskın) ‘ego endeksli-tandanslı(eğilimli)’dır!”

Yine dahası, şu üç “savaş-mücadele-rekabet(-yarış)” kelime-kavram da, “hırs” kavramı gibi “sorunsal-sakıncalı” olup “akıl operatörünün ‘ego opereratörü’nden ‘sepere’ olamadığı, yani ‘ayrışmadığı-müstakilleşmediği’ baskın ego tandanslı-endeksli”dır!

Eğer biri çıkar da şu “üç kelime-kavram”a; “savaş(kıtal)”, “mücadele(cedelleşme)” ya da, “kompetisyon”, yani bir “rekabet-yarış”ı yeğler ve savunursa ona bir çift sözüm var:

Peki, bu her üç kelime-kavram[“savaş-mücadele-rekabet(-yarış)”] da, “sorunsal-sakıncalı” olup “akıl operatörünün ‘ego opereratörü’nden ‘sepere’ olamadığı, yani ‘ayrışmadığı-müstakilleşmediği’ baskın ego endeksli-tandanslı” olduğu halde, öyle mi!?

Neden tüm bunların yerine, “en uygun-uyumlu-tutarlı; koheran-konsistan olan ve yakışan” şunu seçmiyorsunuz? Yani “insanın kendisiyle ‘yüzleşme’si-‘hesaplaşma’sı; kendisini ‘objektif(nesnel)’ & ‘otantikçe sorgulama’sı”…

Tersini düşünleri, objektif ve otantikçe düşünmeye ve bunu dikkatinize kaldırmaya davet ediyorum.

Herkese nice “objektif & otantik” olarak, “en zor ve en acı verici” olsa da, “kendisiyle yüzleşme-hesaplaşma” dileklerimle…!

NOT: “Antr parantez(entre parenthèses: parantez içinde)” tam da yeri gelmişken Hindistan asıllı düşünür, konuşmacı ve yazar Juddi Krishnamurti (1895-1986), “bilgin”liği yanı sıra 20. yüzyılın en önde gelen “ârif-bilge”leri arasında ilk üçe girer. Kendisini de düşünceleri-iç görülerini de çok beğenirim.

Son tahlilde, işte ben de bu yüzden demiştim: “Umarım, bir gün otantik(gerçek-doğru-güvenilir-özgün) sevginin ne olduğunu bilmeyen hırslı kadınlar ve erkekler yanlışlarını görür ve dönerler! Yine umarım, ‘sorunsal-sakıncalı’ olan şu ‘savaş-mücadele-rekabet(-yarış)’ten vazgeçerek ‘objektif & otantik’ olarak, ‘en zor ve en acı verici’ olsa da, ‘kendileriyle yüzleşme-hesaplaşma’ya cesaret ederler! Değilse zaten dünya insanlığı ‘hırs-savaş-mücadele-rekabet’ zihniyetli, kötücül; karanlığın kalleş bekçilerinin egemenliği altında inim inim inliyor!”; ve’s-Selâm…!

NOT: Dinlerdeki “azim” kavramının içeriği ile benim kastettiğim aynı değil! Dolayısıyla “dinî bir öğreti” olarak bahsi edilen “azim”le benimkisini lütfen, karıştırmayınız! Benimkisi “dini öğreti”ye değil, “bilimsel bilgi & verileri”ne dayanır-yaslanır; aman ha, DİKKAT!!! “Hırs” ile “azim-kararlılık” bilim literatüründe farklı kökten kaynaklanır ve içerikleri de aynı değildir!

(1) Bkz. KRISHNAMURTI, Juddi; “Sevgi Ve Yalnızlık Üzerine(Toplu Eserleri-7)”, -çev., Elif Özbaş-, Ayna Yay., İstanbul, 2000.

(2) Bkz. ÇEKMEZ, Emine; 04.04.2023 tarihli, Sare Çankaya’nın paylaşım yazısına düştüğü notu(yorum), https://www.facebook.com/kasamu13. (Erişim Tarihi: 04.04.2023).

Zeki Coşkunsu

ETİKETLER: , , , ,
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.